Webots robotszimulációs verseny

Saját szimulációval részt vettem a Cyberbotics által rendezett 3D robotszimulációs versenyen 1999. április 15. és 1999. július 14. közötti első, és 1999. szeptember 1. és 2000. szeptember 1. közötti második kiírásán.
Az első versenyen második lettem, a másodikat pedig megnyertem.

A feladat a következő volt:
Egy 1mx1m-es szimulált 3D világba elhelyezett két robot verseng az energiaforrásokért. Az idő múlásával a robotok energiaszintje folyamatosan csökken, így meg kell találniuk a teremben található négy energiaforrás valamelyikét, és energiát kell felvenniük belőle. Ez egyszerűen annyit jelent, hogy a forrás előtt megfelelő közelségben el kell haladni. Az energiaforrás egy ilyen esemény után feltöltődik, majd újra használható állapotba kerül. A forrás aktuális állapota megállapítható a színéből: ha zöld használható, ha piros nem. Az idő múlásával a források feltöltődési ideje nő, így az ügyetlenebb (vagy pechesebb) robotnak egy idő után nullára csökken az energiaszintje. Ekkor a másik robot megnyerte a mérkőzést.
Az alábbi kép egy tipikus környezetet mutat.

A versenyzők feladata az volt, hogy a szenzorok által nyújtott információ felhasználásával (80x60 fényérzékelő szenzorok, infravörös akadályszenzorok) a kerekeken guruló jármű motorjait, úgy működtesse, hogy abból győztes stratégia alakuljon ki.
A következő két kép a robot fényérzékelői által észlelt világot mutatja, az utóbbin éppen egy energiaforrás látszik.

Az általam készített kontroller egy előre huzalozott architektúra volt, mely kis mértékben Brooks subsumption modelljét követi. Mzperx nevű teremtményem a bemelegítő fordulók után a körmérkőzések során mindenkit legyőzött, majd a két első közti hatfordulós csatában alulmaradt.

Íme egy jellemző küzdelem a körmérkőzésekből. Mzperx fekete fejjel (fényérzékelővel) látható.

A kontroller fő hiányossága az volt, hogy nem épített kognitív térképet, így egy már megtalált energiaforrást is el tudott hibázni, és ami még súlyosabb nullára tudott jutni az energiaszintje, úgy, hogy voltak feltöltött energiaforrások a teremben.
Másik probléma, ami miatt a döntőt is elveszítettem, az elakadás, vagyis amikor a robot beszorul falak közé, nem tud onnan kikeveredni, és elpusztul. Ez kognitív térképpel szintén kezelhető lenne.

A versenyről, és az eredményeimről bővebb információ a Webots hivatalos honlapján található.

Az oldalt készítette: Szabó Richárd.