Robotika és szimuláció
Bevezetés
- emberiség és jólét, tudomány és technika más kihasználása nélkül
- ipari forradalom és fizikai munka
- szellemi munkavégzés kiváltása a 20. században
- sci-fi, társadalomtudományok, álmok
- eddigi eredmények: autógyártás, űrkutatás, hadiipar, informatika
- a költségek és elterjedés összefüggései
Néhány jellemző alkalmazás
implant
meteoritkutatás
őrjárat
aknaszedés
Aibo
World Trade Center:
R. Murphy (Florida): felszerelt anyarobot, változékony gyerekekkel
Col. Blitch (Colorado): kígyószerű mentőrobot
Pyramid Rover:
A robot definíciója
-
Újraprogramozható, többfunkciós manipulátor anyagok, eszközök, részegységek
mozgatására, megváltoztatására programozott mozdulatsor segítségével
különféle feladatok elvégzése érdekében.
Robot Institute of America, 1979
-
Egy önműködő eszköz, mely emberformájú vagy olyan feladatokat hajt
végre, melyeket emberinek nevezünk.
Webster szótár, 1993
-
Erő és intelligencia együttese, ahol a MI találkozik a valós világgal.
robotics faq
- Mobil robot: Feladatának elvégzéséhez helyváltoztatásra van szükség.
A kezdetek
Az irodalom
- K. Capek: Rossum Univerzális Robotjai, 1921
- kényszerű munka
- I. Asimov: Én, a robot novellásgyűjtemény egyik első darabja, 1942
- robotikai törvények, erkölcsi elvárások
A tudomány
- N. Tesla: első távirányítású szerkezetek, 1890-es évek
- G. Walter: Elsie, az első valódi automata, 1940-es évek
- Stanford Kutatóintézet: Shakey, első memóriával rendelkező szerkezet, 1960-as évek
- R. Moser: General Electric Walking Truck, 1960-as évek
- G. Devol és J. Engelberger: Unimate, első sikeres
kereskedelmi-ipari alkalmazás, 1950-es, 1960-as évek
- H. Moravec: Stanford Cart, első természetes környezetben működő
robot, 1970-es évek
Év | Robotok száma | $US |
1984 | 5800 | $480M |
1985 | 6200 | $380M |
1986 | 5400 | $320M |
1987 | 3800 | $300M |
1988 | 4000 | $325M |
1989 | 4500 | $510M |
1990 | 5000 | $510M |
1991 | 4000 | $410M |
1992 | 5250 | $500M |
1993 | 6800 | $630M |
A robotok múlt és jövőbeli fejlődése
- 90-es évek: lehetőség az áttörésre (1 MIPS fölött)
- 60-as évek: katonai célú szuperszámítógépek, MI az új csodafegyver
- 1 MIPS-nek elégnek kell lennie (játékok, tételbizonyítás)
- cáfolat a számítógépes látás területéről, érdeklődés alábbhagy
- 70-es évek: másodvonalbeli hardver, másodvonalbeli kutatások
- 80-as évek: olcsóbb PC-k, még mindig 1 MIPS
- 90-es évek: egyre magasabbra, már 1000 MIPS
- De mire elég ez a teljesítmény?
- matematikai számítások időigényének felülbecslése, emberi
cselekvések időigényének alulbecslése (evolúciós idő <-> hétköznapok)
- alacsony szintű emberi funkciók modellezésének nehézségei
- egy gramm emberi agy funkciója: 50,000 MIPS, 100 millió MIPS a teljes agy
- most valahol a rovaroknál tartunk, vesztésre állunk a retina 1
grammja vagy az aranyhal 0.1 grammnyi agyával szemben
- évente duplázódik a MIPS, kb. egy évtized múlva 1000 MIPS, guppi
- mostanában kereskedelemben 10 MIPS, rovarok
- egyszerűbb rutin feladatok: szállítás, őrködés, padlótisztítás
- régebben drága, padlóba épített elektronikus jelzőrendszer
- padlómintázat
- 90-es évek: a környezet egyéb jelei (falak, sarkok, átjárók)
- a környezet átalakítása helyett pontosan hangolt szabályzó
rendszer
Rovarszinten lévő, rovarszerű robotok:
- ezek még a környezettől erősen függő robotok
- nem lehet minden takarításnál robotspecialista
- gazdaságos működéshez hónapok hibátlan szereplése szükséges,
ami a 10 MIPS-sel még nehezen érhető el.
- 90-es évek: viszonylag olcsó, 100 MIPS-es processzoraival
térképítés és viszonylagos megbízhatóság
- további áresés, és teljesítménynövekedés
- A mai szintet képviselő néhány robot:
- a többi a jövő, Moravec elképzelései szerint
- 2010-re gyíkok 5000 MIPS-es teljesítménye
- fűnyírás, takarítás, szemétgyűjtés, raktározás, szállítás, ajtónyitás, házőrzés
- Univerzális Robotok első generációja
- nem lesznek képesek adaptálódni a változó körülményekhez
- nem hatékonyak, de használhatóak
- második generáció: egerek 100,000 MIPS-e
- megerősítéses tanulás
- felhasználó jutalmaz és büntet
- tapasztalattal egyre jobb teljesítmény
- harmadik generáció: majmok 5 millió MIPS-e
- nagyon gyors tanulás
- belső szimuláció: a feladat fizikai, kultúrális és pszichikai tényezői
- fizikai: tárgyak súlya, alakja és képe
- kulturális: tárgy neve, értéke, helye és hasznosíthatósága
- pszichikai: emberi és gépi célok, hitek, érzések ismerete
- negyedik generáció: 100 millió MIPS-es emberi képességek
- absztrakció és az általánosítás
- fogalmak, szimbólumok összekapcsolása a valódi világgal
-
- nagyratörő és optimista jövőkép
- következő 50 év
- kézzelfogható feladatokat, melyeket ``már csak valakinek meg kellene
csinálni'' -> 10 év
- nem várt nehézségek kapcsolódnak, komoly új felfedezések -> 50 év
A robotszimuláció szerepe
- szimuláció szerepe a robotika fejlődésére
- előny a fejlesztőknek
- robotépítés terepe, paraméterek meghatározása:
- általános felépítés
- szükséges alkatrészek
- megfelelő mennyiségű, érzékelési tartományú és felbontású
szenzorok
- kellő hatóerővel és szabadságfokokkal rendelkező aktorok
- a robot viselkedését meghatározó algoritmusok kifejlesztése
- irodaházi takarító robot fejlesztése
- iterációk száma, kopás, környezet tűrőképesssége
- előny a felhasználóknak: veszélyes környezetben, egyszeri
próbálkozásnál vagy költséges feladatnál
-
a világ modellezése, azaz a feladat szempontjából lényeges részek
kiemelése
-
a világ minél pontosabb modellezése (mozgás dinamikája, ütközések,
optika (fény-árnyék, tükröződés, takarás))
-
általánosság (sokféle robot szimulálásának lehetősége,
új robotok szerkesztése, algoritmuskönyvtár)
-
valódi robottal való kapcsolat lehetősége (semmi,offline,online (VR))
-
valós idejűség
-
grafikus megjelenítés minősége
-
eredmény analízisének támogatása
A mesterséges intelligencia fejlődésének buktatói
- Azonban a MI csúcsa nem fog a fejlődés lendületénél fogva létrejönni
- R. Brooks gondolatkísérlete
- mesterséges repülés megvalósításának feladata 1890-ben
- kutatók időutazása 1990-be egy utasszállító gép fedélzetére
- látszik az eredmény, le kellene utánozni
- kezdeti sikerek: ülés biztonsági övvel, kétrétegű ablaküveg
- problémák -> szakterületekre specializálódott kutatócsoportok
- kevés csoportok közötti kommunikáció
- független eredmények: tömör acélrudak - csövek, pilótafülke (gáz,
fék, magasság, autókormány, légsebességmérő csőrendszer)
- integráció sikertelensége
- hasonló buktatók a MI-ban
- megoldható
- mégis nehéz feladat
- szép eredmények etológiából, genetikából,
neurobiológiából, evolúcióbiológiából, antropológiából, robotikából
- tudat, az érzetek, a hit, a vágy, a szándék lényege
megoldatlan kérdések